• ANP Foto

Brusselse tegenslag voor Lelystad Airport

VELUWE (ANP) De Europese Commissie heeft bezwaren tegen de regeling die moet zorgen dat vluchten van Schiphol naar Lelystad Airport worden verplaatst. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft daarom besloten de zogenoemde verkeersverdelingsregel in te trekken.

Dat heeft de bewindsvrouw aan de Tweede Kamer laten weten. Brussel heeft, mede naar aanleiding van een inspraakronde voor de luchtvaartmaatschappijen, bezwaren tegen de regeling. Van Nieuwenhuizen is met de Europese Commissie in gesprek om de regeling aan te passen.

De regeling was in juli naar Brussel gestuurd. Een woordvoerster van het ministerie kon niet zeggen of er vertraging ontstaat door de bezwaren. Lelystad Airport zou in april 2020 moeten opengaan. Die doelstelling is nog steeds ,,realistisch", aldus de woordvoerster.

Lelystad moet een deel van de vakantievluchten van Schiphol overnemen. Tot 2023 zou het om maximaal 10.000 starts en landingen per jaar gaan, daarna maximaal 45.000. Op Lelystad mogen volgens de plannen alleen maatschappijen gaan vliegen die vluchten op Schiphol opgeven.

De uitbreiding van Lelystad is al twee keer uitgesteld. In het oosten en noorden van het land is veel bezwaar tegen de plannen onder meer vanwege laagvliegen. Begin dit jaar nog besloot de minister de uitbreiding nog een jaar uit te stellen omdat opening in 2019 onverantwoord zou zijn.

Remco Dijkstra (VVD) noemt het besluit een ,,tegenvaller". Brussel vindt volgens hem onder meer dat Lelystad niet helemaal gereserveerd kan worden voor alleen maar vluchten van Schiphol. ,,We moeten overleggen met de Commissie en dan bepalen wat wel kan."

Volgens Eppo Bruins (ChristenUnie) en Mustafa Amhaouch (CDA) heeft de minister ,,flink wat huiswerk" om uit te zoeken hoe vliegtuigen dan wel verplaatst kunnen worden naar Lelystad. Een groot deel van de oppositie is tegen de uitbreiding. Het nee van Brussel zet volgens Suzanne Kröger (GroenLinks) de opening van Lelystad ,,onder grote druk".