Feestje voor Het Noordermerk
NOORDEINDE De protestant-christelijke basisschool Het Noordermerk vierde afgelopen donderdag een gezellig feestje. ,,Eigenlijk is het een soort 40+ feestje, want we verwelkomen de 41e leerling", vertelt Ivette Beltman lachend.
Dorine Verheul
,,We hebben gevierd dat we nu meer dan 40 leerlingen op onze school hebben", vervolgt de locatieleidster trots. Enkele jaren geleden dreigde de school 'op 't Noordeinde' gesloten te worden wegens te weinig leerlingen. Door op te gaan in stichting De Akker kon de basisschool met 26 leerlingen doorgaan. Momenteel herbergt de school 41 leerlingen in twee groepen.
ARMOEDE Belangrijk onderdeel van de feestavond was de sponsorloop. De kinderen mochten kiezen uit drie goede doelen. De helft van de opbrengst was voor de school en de andere helft ging uiteindelijk naar Compassion. Deze stichting helpt individuele kinderen in armoede situaties en helpt hen om zich gezond te ontwikkelen tot zelfredzame volwassenen. Deze projecten worden door lokale kerken in gebieden waar veel armoede heerst uitgevoerd. Er werd meer dan 2000 euro opgehaald door de kinderen.
Wethouder Liesbeth Vos was aanwezig en bracht voor alle kinderen een bellenblaas mee. ,,De kinderen konden zo laten zien hoe blij ze zijn met onze mooie school", vertelt Beltman. Bestuurder Fred van der Ham hield namens het bestuur een toespraak en overhandigde bloemen aan de teamleden. Daarna werd met kinderchampagne geproost.
Onder het motto 'Samen bereik je meer dan alleen' werd ook het Rabofonds aangeschreven. Met deze hulp kon de school veiligheidshesjes aanschaffen met daarop het logo van de school. ,,Zo kunnen de leerlingen veilig op de fiets", vertelt leerkracht en ondersteuner José Tijssen. Na het uitreiken van de hesjes zongen ouders, leerlingen en leerkrachten gezamenlijk het schoollied dat door Tijssen zelf werd geschreven.
KANSEN Op het bord in de teamkamer staat 'Voor gelijke kansen heb je ongelijk onderwijs nodig'. Beltman vindt dat mooi aan Het Noordermerk. ,,We kijken naar ieder kind afzonderlijk en bekijken dan wat het nodig heeft om zijn of haar leerpad te kunnen volgen. Ik ben trots op het pedagogische klimaat dat op deze school heerst. Door middel van thematisch lesgeven en met het creatief omgaan van het kinderbrein, wordt de leerling geprikkeld om op de best haalbare manier te leren wat het moet leren. De weg er naar toe kan dus voor ieder kind een andere zijn." Tijssen vult aan: ,,Leren wordt leuk door er een thema aan te verbinden. Deze laatste dagen voor de zomervakantie is het thema natuurlijk vakantie. Een gedicht op slippers, of een ansichtkaart schrijven, daarin zie je dan weer het vak lezen en schrijven terug."
SLEUTEL De grote betrokkenheid van ouders is volgens Beltman de sleutel naar leuk leren. Er werd patat, poffertjes en fruit aangeboden door diverse sponsoren en de feestavond werd gezellig afgesloten met koffie en taartjes, gebakken door ouders.