Jubileum Dierspecialist Berben
NUNSPEET Dierspecialist Berben bestaat veertig jaar. In 1978 is het bedrijf opgericht door Bert van den Berg. Toen was het nog gevestigd in een klein pand aan de Dorpsstraat. Na het overlijden van Van den Berg in 2001 heeft zwager Martin Mol de zaak overgenomen. Tot die tijd runde hij de Nunspeetse vestiging van Videoland.
Sandra van der Meulen
Na een tussenperiode in een ander pand aan de Stationslaan bleek dat de zaak te hard groeide en werd in 2013 de huidige locatie aan Stationslaan 71 betrokken. Sindsdien is het bedrijf op de huidige plek vijf keer zo groot als voorheen en uitgegroeid tot een goed gesorteerde dierenwinkel met als specialisaties aquaria, terraria en hengelsport. In 2016 zijn de twee franchiseorganisaties Faunaland en Dobey gefuseerd tot het tegenwoordige Dierspecialist. Sinds oktober 2016 is het dan ook Dierspecialist Berben.
INMIDDELS Huidige eigenaar Martin Mol is trots op zijn zaak die inmiddels dus veertig jaar bestaat. ,,Dat jubileummoment was afgelopen zomer al een feit, maar om diverse redenen vieren wij dat nu. Onder het motto 'wie jarig is trakteert' worden in het weekend van 16 en 17 november door ons Bigshoppers uitgereikt en op alles dat daar in past wordt 25% korting gegeven." Dierspecialist Berben kan zich met recht een specialist noemen, aangezien het personeel veelvuldig wordt getraind en op het gebied van de diverse specialismen certificaten heeft. ,,En dat gaat verder dan alleen het terrein van aquaria en terraria, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van honden- en kattenvoeding. Wij zijn geen dierenarts, maar zijn in staat goede voedingsadviezen te geven en in te schatten wanneer een dier naar een dierenarts moet." Veel problemen met huisdieren zijn voeding gerelateerd en het personeel heeft een groot probleemoplossend vermogen als het gaat om vraagstukken rond honden, katten, vogels, knaagdieren etc.. Mol: ,,De huidige tijd vereist dat je als ondernemer met die tijd meegaat en van belang is dan ook dat er een antwoord wordt geformuleerd op het vele online-winkelen. Puur op prijs ga je dat misschien niet winnen, maar het is van belang de meerwaarde te laten zien van je bedrijf waar voor de klant de artikelen uit het assortiment niet alleen tastbaar zijn, maar waar ook een goede advisering een grote rol speelt. Dierspecialist Berben is klaar voor de toekomst en mag zich een 'omnichannel retailer' noemen.
COMBINEREN Het wil zoveel zeggen als een bedrijf dat een fysieke winkel combineert met de onbegrensde mogelijkheden van het internet. Zeer binnenkort wordt er weer een nieuwe website met verder uitgebreide functionaliteiten uitgerold. Een groot scherm in de winkel laat de klant dat zien wat niet in de winkel staat, maar wel te bestellen is. Wat momenteel al goed werkt is de App voor de mobiele telefoon. Deze bedient de gebruikers (klanten van Berben) met informatie en aanbiedingen op maat en heeft de mogelijkheid om een huisdier als vermist op te geven. Al deze extra's als het aangesloten zijn bij een keten als Dierspecialist, gecombineerd met het persoonlijke van het vakkundige personeel in de winkel maken het mogelijk dat er nu terecht een mooi jubileum te vieren valt."