Servicepunt schuldhulp: signalen doorgeven kan veel voorkomen
EPE Een servicepunt voor schuldhulpverlening beijvert zich om door het opvangen en verwerken van signalen te voorkomen dat achterstanden zich ophopen en beheersbaar blijven. Werkgevers kunnen daarin een grote rol spelen. Van diverse kanten werd tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis voor hen op de problematiek ingezoomd.
Dick van der Veen
Door bundeling van know how wil het Servicepunt in Epe geldstress te lijf gaan en tot snellere en effectievere oplossingen komen. Eén op de vijf mensen heeft geldzorgen, die onder meer te maken hebben met het feit dat mensen regels niet doorvorsen en formulieren verkeerd invullen. Bijkomende problemen vormen onverzekerd zijn, het verstoken blijven van de juiste medische hulp, scheidingen enzovoort. Vaak stapelt het zich op van de ene op de andere generatie, hetgeen doorbroken moet worden door gedragsverandering, houdt Lily van Diepenbrugge namens de projectgroep ,,Werknemers met problematische schulden; opgelost binnen de gemeente Epe" haar gehoor voor. Werkgevers merken vaak wel wat, maar lopen als bij iemand met een kwalijke lichaamsgeur om de problemen heen omdat ze zich er ongemakkelijk bij voelen.
LASTIGER Voor de werknemer is het bespreekbaar maken nog lastiger. Het [email protected] is de neutrale hoek is de instantie waar men vertrouwelijk moeilijkheden kan droppen. ,,Vrijwilligers en professionals nemen mensen bij de arm die door de bomen het bos niet meer zien. Na een maand of drie gaan we evalueren om te zien hoeveel mensen via werkgevers bij ons terecht komen. Dan tekent zich wellicht een eventuele financiële bijdrage af of de noodzaak van een stichting. Niet eerst optuigen nu maar gewoon aan de gang", aldus Van Diepenbrugge.
Clairette van der Lans maakt namen het Ministerie van Financiën helder hoe zwaar de problematiek weegt. Gemiddeld pas na 5 jaar hulp zoeken, een opgebouwde schuld dan van gemiddeld 42.000 euro met zo'n vijftien schuldeisers om de nek. Als gevolg van de perikelen zijn werknemers gemiddeld 20 procent minder productief, neemt hun IQ met 13 punten af en lijdt de werkgever per jaar 13.000 schade. Die kan op diverse manieren ervaren dat er met een personeelslid iets speelt. Enerzijds vragen om extra uren, bijvoorbeeld nachtdiensten en anderzijds die diensten fysiek niet aan kunnen. Vragen om voorschotten en leningen. Betrokkenen denken vaak dat hun zorgen niet zijn weg te nemen. Het Servicepunt wil van het tegendeel overtuigen. Laaggeletterden vormen een sterke oververtegenwoordiging, ook al komt geldstress voor in alle geledingen van de maatschappij. Zestien procent van de Eper bevolking is laaggeletterd. Wethouder Erik Visser benadrukt dat de gemeente zich nauw betrokken voelt door te faciliteren. Luuk Steenbergen van Insolved ligt zijn concept voor in drie jaar schulden saneren toe. Tot nu toe behandelde cases werden succesvol afgerond. Koppel/Swoe wil hulpbron zijn en is ook via (0578) 676767 bereikbaar.