• De speed-spedelec rijder rijdt minder snel dan gedacht en kiest voor veiligheid.

    Provincie Gelderland

Speed-pedelecs op rijbaan binnen bebouwde kom

VELUWE 't Harde en Oostendorp maken deel uit van de zestien plaatsen in Gelderland waar speed-pedelecrijders, snelle elektrische fietsen, ook binnen de bebouwde kom van het fietspad gebruik mogen maken. Dan wel met een aangepaste snelheid van maximaal 30 kilo meter per uur tegen die van 45 kilometer op de rijbaan.

Dick van der Veen

De provincie Gelderland komt tot dat besluit na het bestuderen van de uitzonderingspositie voor de zestien, waartoe ook Ermelo en Nijkerk behoren. Vanaf 1 januari moeten deze weggebruikers elders in Nederland verplicht binnen de bebouwde kom op de rijbaan, omdat ze de status van bromfiets kregen. Het Gelderse onderzoek toont aan dat de doelgroep voorkeur heeft voor het fietspad, ook als dat niet is toegestaan. De snelheid is gemiddeld 33 kilometer per uur. Het maximum van 45 kilometer wordt in de praktijk vrijwel nooit gereden, zeker niet in de bebouwde kom. Dat heeft alles te maken met het inschatten van de veiligheidssituatie. In 't Harde en Oostendorp is al direct vastgesteld dat het hier op de N309 om een onacceptabel verkeersveiligheidsrisico gaat. De doelgroep ervaart het vaak wisselen van fietspad en rijbaan als onhandig en gevaarlijk door op een drukke rijbaan te moeten fietsen.

OPROEP De provincie heeft de resultaten van het onderzoek gedeeld met het Crow, kennispartner voor (decentrale) overheden, aannemers en adviesbureaus. Ze dringt er bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op aan om snel met eenduidige en veilige regels voor de speed-pedelec te komen. Het gevoel van onveiligheid bij de situatie zoals die in 2017 is ingegaan speelt daarbij een doorslaggevende rol.

In de zestien plaatsen waarvoor een uitzonderingspositie geldt is aan de tekst bij de borden 'Verplicht fietspad' een bord met het opschrift 'Speed pedelecs toegestaan' toegevoegd. Overigens heeft men de keuze om toch op de rijbaan te blijven rijden of van het fietspad gebruik te maken. Van de mogelijkheid om de rijbaan te verkiezen wordt in 't Harde en Oostendorp niet of nauwelijks gebruik gemaakt. Op verschillende trajecten voor snelfiets routes mogen ook geen speed-pedelecs rijden, hoewel deze er wel zeer geschikt voor zijn.

SNELFIETSROUTES Op basis van de resultaten gaat de provincie met beherende gemeenten van alle snelle fietsroutes in gesprek om het alsnog mogelijk te maken dat speed-pedelecs op de snelle fietsroute worden toegelaten, als dat verantwoord is. Zo'n punt van afweging zou kunnen gelden voor het verbrede fietspad tussen Epe en Heerde. Op het oude smalle fietspad zou daarvan geen sprake kunnen zijn. Het is de vraag of dat nu met het intensieve gebruik door schoolgaande jeugd wel verantwoord is. De provincie stimuleert het fietsen voor onder andere woon-werk-verkeer op de fiets.

KILOMETER De meeste routes voor het zogenaamde woon-werk-verkeer zijn korter dan vijftien kilometer. Door meer van de fiets en minder van de auto gebruik te maken worden steden beter bereikbaar én leefbaarder.