• Robin Utrecht

Red de Veluwe: 'Plan minister haaks op mening Tweede Kamer'

VELUWE Red de Veluwe reageert afkeurend op de inhoud van een brief die minister Cora van Nieuwenhuizen vrijdag aan de Tweede Kamer stuurt. De brief heeft betrekking op een nieuwe Verkeersverdelingsregeling Schiphol-Lelystad (VVR), wat toch autonome groei op Lelystad betreft.

Dick van der Veen

Tegelijkertijd start vrijdag ook de internetconsultatie over deze nieuwe VVR. De consultatie staat open tot en met 2 februari 2019.

EERDER ONTWERP Robert Tieskens reageert namens Red de Veluwe. Hij herinnert eraan dat ze in een eerder ontwerp er vanuit ging dat Lelystad uitsluitend overloopverkeer van Schiphol zou overnemen. ,,Dat is echter verboden door de Europese Commissie. De minister streeft nu naar een VVR die 'capaciteit prioritair beschikbaar' stelt voor verkeer van Schiphol. Het komt er op neer dat de capaciteit van Lelystad straks voor een deel wordt opgevuld met vluchten die zijn overgeplaatst van Schiphol en voor het overige met nieuwe – autonome – vluchten die Lelystad zelf zal aantrekken."

DISCUSSIE Tieskens geeft als voorbeeld dat straks van de noem maar in totaal 45.000 vliegbewegingen die zijn gepland voor Lelystad er 42.000 of 30.000 afkomstig zijn van Schiphol en dat er dan 3.000 respectievelijk 15.000 vliegbewegingen bijkomen die Lelystad zelf genereert. Het plan moet nog worden voorgelegd aan Europa en naar zijn verwachting zal de discussie aldaar vooral gaan over de vraag waar de grens moet worden gelegd. Is die 3.000 voldoende in de ogen van de Europese Commissie of eist de Commissie 15.000 of wellicht nog meer autonome vluchten?

De Kamer heeft nog eind vorig jaar uitdrukkelijk aangegeven dat zij een autonome groei van nul eist. De prangende vraag is of zij volhardt in het standpunt dat autonome groei op Lelystad is uitgesloten, of dat ze toch gaat bewegen en tegemoet komt aan de 3.000 of 15.000 autonome vluchten die de Europese Commissie in dit voorbeeld wellicht van de minister zal eisen.

HERRIE Tieskens: ,,Voor wat betreft de inwoners in Oost-Nederland zal die discussie op het eerste gezicht worst zijn. Zij maken zich vooral zorgen over het laagvliegen. En dat probleem staat in principe los van de VVR. Of de vliegtuigen nou oorspronkelijk op Schiphol thuis horen of niet, voor de overlast van het laagvliegen over de Veluwe en over de rest van Oost-Nederland maakt dat niet uit. Wij willen die herrie gewoon niet boven ons hoofd, terwijl we in of nabij belangrijke natuur- en natura 2000 gebieden wonen."

,,Toch is die discussie in de Kamer wel heel belangrijk. Want wat als straks de minister - met de hete adem van de Kamer in haar nek - het in Europa voor elkaar krijgt dat Lelystad open mag met een te verwaarlozen autonome groei van slechts 1.000 vliegbewegingen of zelfs nog minder? Is de Kamer dan zò blij met het binnengehaalde resultaat dat zij het dossier Lelystad verder onmiddellijk wil sluiten? Dat moet je toch niet hopen. Want een verbod op autonome groei is natuurlijk helemaal
geen oplossing voor de problemen waar het allemaal om is begonnen: laagvliegen over de Veluwe en over de rest van Nederland. Dat moet nog steeds worden opgelost. De strijd is nog niet gestreden: Red de Veluwe."