• Gemeente Elburg/Facebook
  • Gemeente Elburg/Facebook
  • Gemeente Elburg/Facebook
  • Gemeente Elburg/Facebook

Ontwikkelaars van nieuwe hanzeproducten in de prijzen

VELUWE Burgemeester Harm-Jan van Schaik (gemeente Harderwijk), wethouder Doret Tigchelaar (gemeente Hattem) en wethouder José Oosthoek (gemeente Elburg) hebben donderdag in Museum Elburg de prijzen uitgereikt aan de drie winnaars van de Hanzeproduct-prijsvraag. Deze prijsvraag bestond uit het ontwerpen van een nieuw hanzeproduct: een gebruiksvoorwerp, decoratieartikel of ander ontwerp dat het hanzeverleden met de handelsgeest van toen weer tot leven brengt.

De prijs bestaat uit een bedrag van 1.000 euro per gemeente. Dit bedrag kunnen de winnaars gebruiken om hun concept te realiseren en op de markt te brengen. Daarnaast krijgen de winnende ontwerpen een plek in de hanzewinkels in Museum Elburg, Stadsmuseum Harderwijk en Voerman Museum Hattem.

De winnende inzendingen waren van Rian Withaar (Atelier Withaar uit Elburg met een fietsbel met hanzeafbeelding van Elburg, Hattem en Harderwijk. Dijan Roza uit Harderwijk was de tweede winnaar met een portemonnee c.q. opbergzakje van gelooide zalmhuid. Zouthout Eigen Werk uit hattem won met een duurzame snijplank.

JURY Naast een aantal bestuurders, bestond de jury uit een vertegenwoordiger van Hanzesteden Marketing en een vertegenwoordiger van VisitVeluwe. Zij waren verrast over de vele creatieve inzendingen. Elke gemeente ontving een kleine twintig ontwerpen, die het de jury bijzonder lastig maakten. Bij de beoordeling letten de juryleden onder andere op de originaliteit en authenticiteit van het product en hoe commercieel aantrekkelijk het is. Ook ambacht, historie en vakmanschap waren belangrijke criteria.

SAMENWERKING De drie gemeenten werken samen in het kader van de Veluwse Hanzesteden en schreven in de aanloop naar de Hanzedagen de wedstrijd uit. De jury hoopt dat ook de inzendingen die geen prijs winnen tot een productontwikkeling komen. Daardoor kunnen de Hanzewinkels zich met een uiteenlopend en aantrekkelijk assortiment aan het publiek presenteren, wat het Hanzeverleden van de steden nog beter benadrukt.