Najaarsconcert De Lofzang om in te lijsten

HEERDE - Christelijk Mannenkoor De Lofzang balt alle inpandige vaardigheden in concerten. Dirigent Jacob Schenk wil zo en niet anders in de etalage. Het najaarsconcert 2014 voegt daar een extra dimensie aan toe. Hierin komt de veelzijdigheid van Schenk muzikaal en vocaal scherper naar voren. De tenor vormt samen met bariton Jaap Kramer en Marco Hoorn (bas) het trio At Once. Dat bezorgt de goed bezette Johanneskerk koude rillingen met meervoudig optreden. Kramer verenigt in zich ook een veelheid aan kwaliteit. Hij begeleidt op het orgel en daalt met regelmaat af om zich in At Once te positioneren. De drie stemmen voegen zich samen tot een fascinerende klankkleur. Het koor dompelt zich in het samenspel onder in ondergeschiktheid om de virtuositeit van de drie flonkering te geven. Maar het onderliggende volumineuze is oh zo waardevol. De afwisseling viert hoogtij met de inbreng van Blichta Hoopman Mirando (viool), Andor Horvath (bas) en Carina Bossenbroek (panfluit), zowel solistisch als collectief. Wilco Veldkamp als vaste koorbegeleider heeft als steeds zijn inbreng en vormt de opmaat voor het succes van trio en koor. Een concert dat bol staat van variatie. Naast werken van Frans Schubert, gedragen klassiek, werken van Arthur Sullivan en in het tweede deel diverse gospelsongs. Dat geeft het dankbare auditorium het momentum voor applaus. Iets waarmee het eerder begripvol geestelijk goed niet wil ontwaarden. Het Urker accent krijgt reliëf in de Familieboom, gezongen in het dialect. Een tribuut aan de protestantse traditie die herdenking van de overledenen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar voorschrijft. Maar ruimte ook deze avond voor blijmoedigheid in het Geloof. De Lofzang kiest voor een dienende rol om de diamant van professionele individualisten te polijsten. Trekt waar dat kan alle registers open waarbij de dirigent ervoor waakt dat het ten koste gaat van zuiverheid. Waakzaamheid voor balans. Die is slechts even verstoord als het muzikale uit de ondersteunende rol van At Once schiet om onmiddellijk daarna te worden gecorrigeerd. De Lofzang schept met dit al een hoog verwachtingspatroon voor de komende jaren. Schenk en half werk staan haaks op elkaar. Aan hem de taak om bij de mannen broeders evenwicht te behouden in discipline en beleving zonder verlies aan enthousiasme. (Dick van der Veen).