• Fenny, Bé en Rico van Ark vormen de vierde en vijfde generatie van een gerespecteerd familiebedrijf.

    Dick van der Veen

Familiebedrijf De Keet van Heerde viert 125ste verjaardag

HEERDE Partycentrum De Keet van Heerde bestaat 125 jaar als familiebedrijf en uiteraard deelt Brasserie Meet & Eat volop mee in de feestvreugde. Na een reünie van (oud)medewerkers volgt zaterdag 2 september een receptie. Die zal ongetwijfeld druk worden bezocht want, zoals in het jubileumboek staat, deze Horeca-onderneming is een beetje 'van ons allemaal.'

Dick van der Veen

Al op 20 november 1884 spreekt het kadaster over het huis De Keet, dat Johannes Vosselman met schuur, erf, tuin, bouw- en weiland verkoopt aan Willem Veldwijk. Deze gaat dan door het leven als bakker en winkelier. Op 3 september1892 koopt Reinder van Neck het van Veldwijk. Dat is het moment waarop de familiegeschiedenis begint. Een dochter trouwt met Jo van Ark en daarna is deze naam onlosmakelijk aan het bedrijf verbonden. De 'bakkerspoot' leidt vervolgens een eigen leven; de Horeca-tak doet dat ook.

GENERATIE Inmiddels dus de vijfde generatie, want zoon Rico van Bé en Fenny van Ark, de huidige eigenaren, loopt warm om De Keet van Heerde straks over te nemen. Wat er ook veranderde, hoeveel werd gerenoveerd en bijgebouwd,één ding bleef loodrecht overeind staan: de bijzondere gastvrijheid en sociale inborst. Bé sprong zogezegd even in en ging nooit meer weg; Fenny kwam in een voor haar volslagen vreemde omgeving en voor haar geldt hetzelfde. Veelzeggend is dat tal van medewerkers tot hun laatste tred de zaak trouw bleven. In het jubileumboek,waarvan burgemeester Inez Pijnenburg het eerste exemplaar in ontvangst neemt, staan daarvan prachtige voorbeelden.

Iemand zegt dat wanneer je op een verjaardag de naam Rijk roept er tegelijk zes mensen opstaan: zowel in de Heerder als de Eper tak. Symbolischer dan de ligging op de grens van beide gemeenten kan het niet.

De Keet van Heerde is in de eerste plaats een warme huiskamer voor verenigingen, instanties en particulieren in de eigen regio. Maar de reputatie reikt veel verder. Oud-premier Joop den Uyl maakte er een (nood)stop, Robert Long ondertekende op haar slaapkamer een post van een dochter die idolaat van hem was en zo kun je nog even doorgaan. Het bedrijf heeft een sterk sociaal gezicht. Sponsoring in vele richtingen, jaarlijkse fietstochten naar Alpe d'Huzes ten bate van de kankerbestrijding enzovoort.

THUISHAVEN Voor diverse instanties ook is het een thuishaven. Befaamde auteurs vonden er inspiratie voor veelgelezen boeken. Bij het restaurant lag vroeger het voetbalveld van Heerde, aan de overkant bevond zich een zwembad annex ijsbaan waarover oudere Heerdenaren nog met respect spreken. Ludieke verhalen ook die een plek kregen in het jubileumboek.

De tijd van de vele bruiloften in één week is voorbij; andere gewoontes werden inmiddels traditie, maar wat bleef is de kwaliteit gekoppeld aan service. Het jubileumboek is voor 12.50 euro verkrijgbaar bij het bedrijf. Daarin ligt een veelbewogen historie van 125 jaar verpakt waarin een hele gemeenschap zich ruimschoots zal kunnen herkennen.