• De Vaste Kamercommissie Luchtvaart neemt de 80.000 handtekeningen in ontvangst op het Binnenhof in Den Haag.

    Red de Veluwe/Ank van der Bilt)

Bijna 80.000 handtekeningen tegen lage vliegroutes

EPE Met bijna 80.000 handtekeningen op zak ging de actiegroep Red de Veluwe dinsdag naar Den Haag om die vervolgens aan te bieden aan de commissie Luchtvaart van de Tweede Kamer. Daarmee werd aandacht gevraagd voor het burgerprotest tegen de lage vliegroutes over de Veluwe vanaf april 2019, als het vergrote vliegveld Lelystad in gebruik wordt genomen.

Red de Veluwe werkt samen met actiegroepen in Overijssel en Friesland waar hetzelfde probleem speelt. Het langdurig laag vliegen over een grote afstand is velen een doorn in het oog, zo bleek wel uit het feit dat de petitie in korte tijd zo vaak werd getekend. Het vliegen op 1800 meter is funest voor de rust op de Veluwe en heeft ook zeer schadelijke gevolgen voor de gezondheid, zo vindt Red de Veluwe.

WIJZIGING Na het aanbieden van de handtekeningen honoreerde staatssecretaris Sharon Dijksma het protest met het wijzigen van een deel van de route. Ze heeft besloten de route over Epe (westelijk deel), Emst, Vaassen, Wiesel en Hoog Soeren en de bijbehorende kwetsbare stilte- en natuurgebieden, te cancelen. De waardevolle rust en het economisch belang van het toerisme in deze regio vormden de motivatie achter haar besluit. Toch is volgens Red de Veluwe de situatie nog steeds onzeker en is het maar afwachten wat het eindvoorstel wordt. De beslissing wordt uiteindelijk door de Kamer genomen.

LAGE ROUTES Voor dorpen als Heerde en Oene heeft de Staatsecretaris toegezegd de routes te verhogen naar drie kilometer, maar volgens Red de Veluwe is dat nog steeds te laag. Ook stellen zij dat de klim in die situatie wordt ingezet vanaf Wezep en dat tot extra lawaai en meer uitstoot zal leiden. Red de Veluwe blijft daarom volharden in de eis dat de Staatssecretaris haar plannen voor Lelystad opschort totdat er een nieuw plan op tafel ligt waarin alle aansluitroutes hoger zullen zijn dan nu is voorgesteld. Daarvoor is een herziening van het luchtruim noodzakelijk, omdat Schiphol op dit moment nog weigert het eigen luchtruim beschikbaar te stellen aan Lelystad. De vliegtuigen daar vandaan moeten onder het Schipholruim door, waardoor er lange en lage vliegroutes ontstaan.

INFOAVOND Als voorbereiding op de officiële informatieavonden van het Ministerie op 26 september in Orpheus Apeldoorn, organiseert Red de Veluwe een eigen bijeenkomst op vrijdag 22 september in de Middenstip in Epe. Luchtvaartdeskundige Alexander ter Kuile zal daar een presentatie houden over de totstandkoming van de plannen voor Lelystad plannen, de gevaren en de risico's. De avond begint om 19.30 uur. Aanmelden kan via info@reddeveluwe.nl.