• Eef en Maarten

    Van Delft Bisquits

Zeventigplussers ontwikkelen eigen koekjesmerkOudste startup van Nederland direct succesvol

11-08-2017, 11:30 | Lezersnieuws | Van Delft Bisquits

Na vijftig jaar werken plaatsnemen achter de spreekwoordelijke geraniums? Dat bleek aan de bakkers Eef en Maarten - beide rond de 70 jaar - niet besteed. Daarom hebben de actieve senioren na hun pensionering koekjes ontwikkeld met de smaak en kwaliteit van vroeger. Deze brengen ze op de markt onder de naam Dutch & Dapper. De koeken vallen zo in de smaak dat Albert Heijn de drie varianten in alle vestigingen verkoopt.

"Jaren geleden zijn wij met pensioen gegaan", meldt Eef, "maar we kregen van onze werkgever, bakkerij Van Delft in Harderwijk, de mogelijkheid om te blijven werken". Directeur Oscar de Lange van het bedrijf: "We hielden ze graag binnen vanwege hun enorme ervaring, talent en positieve werkmentaliteit. Ze werken met plezier en veel energie, weten wat verantwoordelijkheid is en presteren gewoon". "En het houdt van ons de straat", lacht Maarten.

Gewoon de lekkerste koeken

De afgelopen jaren keken de bakkers nog eens kritisch naar veel koekjes in de supermarkt. "De kwaliteit is maar zozo", meent Eef. "Je merkt dat recepturen in de loop der jaren zijn veranderd om de productie goedkoper te maken of de koekjes langer vers te houden". Daarom hebben de 'senior bakkers' aan De Lange voorgesteld om zelf koekjes te ontwikkelen en een eigen merklijn te creëren. "En de directeur hapte toe", vertelt Maarten. "We kregen de ruimte om koekjes te ontwikkelen met de beste ingrediënten. Gewoon de lekkerste koeken maken met de smaak van vroeger". "Maar", vult Eef zijn collega-bakker aan, "wél met een uitstraling die past bij vandaag. Dus met een hippe en coole uitstraling en een opvallende, kleurrijke verpakking. Want we zijn misschien wel grijs, maar nog helemaal van deze tijd".

Zeventigplussers waardevol

Testresultaten gaven de bakkers gelijk: proefpersonen vielen als een blok voor de smaak en krokante bite van de stoere koeken. "Iedereen vond ze waanzinnig lekker", glundert Eef. Tot zijn vreugde was supermarktketen Albert Heijn direct bereid om het merk Dutch & Dapper een prominente plek in het schap te geven. De directeur van de koekfabriek is vanzelfsprekend ook blij met dit succes, maar niet alleen vanuit marketingoogpunt. Oscar de Lange: "Het toont ook aan dat we in Nederland veel 'oude' talenten thuis laten zitten, zonder gebruik te maken van een enorm potentieel aan kennis en ervaring. Daarom pleit ik voor een flexibeler pensionering: laat iedereen net zolang doorwerken als hij of zij wil.